Aleksandra Kollontaj var en av den ryska revolutionens förgrundsgestalter: framstående agitator, sexual- och kvinnopolitisk slagkämpe och medlem i den första sovjetiska regeringen. Som folkkommissarie för sociala frågor bidrog hon till arbetet bakom världens första abortlegaliserande lagstiftning, utbyggnaden av mödra- och barnhälsovården och rätten till omedelbar skilsmässa i det unga Sovjet.
Kollontaj är med andra ord en av många kvinnor och socialister som bidragit till den samhälleliga utvecklingens stora landvinningar. Själv skriver hon i texten Den nya kvinnan år 1913: ”De kvinnliga kämparna, i synnerhet de som fått ett namn på historiens blad, följs av ett långt tåg av ’namnlösa’. De gick under liksom bin i den förstörda bikupan. Deras lik täcker klippstigen till den heliga, åtrådda, väntade framtiden.”
De frågor Kollontaj ställde är långt ifrån utredda eller besvarade.
Men dit har vi inte riktigt kommit än. De frågor Kollontaj ställde är långt ifrån utredda eller besvarade, och detta gäller i synnerhet hennes undersökning av relationen mellan samhällets egendomsförhållanden och dess kollektiva känsloliv, begärs- och relationsformer. Här rör hon sig på ett område som fortfarande måste sägas vara underteoretiserat.
Kollontaj framställs ibland som en visionär, en kvinna före sin tid, men kanske är det tvärtom så att hennes tänkande och praktiska arbete kunde göra sig gällande just inom ramarna för en sådan djupgående samhällsomvandling som den ryska revolutionen innebar?
Det sociala och politiska utrymmet att driva frågor rörande formerna för ickemonogama relationer, möjligheten av en sexualmoral ställd på annan bas än privategendomens eller en kollektivisering av familjelivet är litet i dagens Sverige.
Detta må låta abstrakt, men de villkor som bestämmer hur vi lever våra liv är stundvis väldigt konkreta, vilket blir tydligt för den som till exempel ser till min hemstad Stockholms bostadsmarknad. Hur många par finns det inte i den här staden som vill separera men inte kan flytta isär på grund av bostadsbristen? Vad händer när par binder upp sina relationer till banklån på miljonbelopp för att kunna leva tillsammans? Byggs det ens hus med gemensamma köks- eller lekutrymmen i dag?
I ett samhälle med slaktad välfärd läggs ansvaret för vård av sjuka anhöriga i allt högre utsträckning på familjen, och givet den rådande arbetsdelningen mellan könen är det i dag mödrar, döttrar och makor som tar hand om dementa, psykiskt sjuka eller andra med stort stödbehov.
I ett europeiskt perspektiv ser vi också hur den ekonomiska krisen genererar motsättningar i synen på kvinnans sociala position, sexualitet och arbete. I ett samhälle med slaktad välfärd läggs ansvaret för vård av sjuka anhöriga i allt högre utsträckning på familjen, och givet den rådande arbetsdelningen mellan könen är det i dag mödrar, döttrar och makor som tar hand om dementa, psykiskt sjuka eller andra med stort stödbehov.
Den sociala konservatismen växer, vilket blev tydligt härom året, då ett franskt lagförslag om samkönat äktenskap mobiliserade miljontals motdemonstranter på Paris gator. Abortmotståndet formerar sig politiskt och vinner allt större utrymme inom de europeiska parlamenten.
Å andra sidan förvärvsarbetar kvinnor i dag i en helt annan utsträckning än tidigare, och fyller en central funktion inte minst inom den växande service-ekonomiska sektorn. Hur påverkar allt detta dynamiken inom familjen eller den monogama heterosexuella kärleksrelationen? Hur påverkar det kvinnans ställning i samhället?
Hur gärna vi än vill tänka oss den historiska utvecklingen som en rät linje, spänd från framsteg till framsteg, blir det i läsningen av Kollontajs texter tydligt hur kampen om kvinnans sociala position fortsätter att bölja fram och tillbaka, tätt sammanlänkad med kampen om samhällets egendomsförhållanden.
Kollontaj närmade sig frågorna om sexualmoralens bas, könsmaktsordningens förhållande till klasskampen och begärslivets kollektiva natur på två vis. Hon, som lämnat man och barn för att studera marxistisk teori i Zürich, byggde delvis vidare på Friedrich Engels och August Bebels arbeten om äktenskapet och familjen som borgerliga institutioner.
Med andra foten stod hon hos de ryska arbeterskorna, som hon agiterade bland och organiserade under de tidiga revolutionsåren. De frågor och problem hon förde fram var hela tiden knutna till arbeterskornas livsvillkor, och Kollontaj var allt annat än idealist, hur utopiskt hennes projekt än må te sig i dag. Hon frågar sig i texten Könsförhållandena och klasskampen år 1911 varför arbetarrörelsen varit så likgiltig inför könsmaktsordningens problem:
”Som om inte förhållandena mellan könen och utarbetandet av en moralkodex för att reglera dessa skulle ha i den mänskliga historien bevisat sig vara ett bestående moment i den sociala kampen och som om förhållandena mellan könen i bestämda sociala grupper inte väsentligen skulle ha varit medbestämmande för utgången av striden mellan de varandra bekämpande samhällsklasserna.”
Kampen för den ”proletära sexualmoralen” kunde inte vänta tills egendomsförhållandena förändrats, eftersom det kapitalistiska samhällets strukturer för samliv utgjorde ett vapen i klasskampen.
Kollontaj menade att det var nödvändigt att utveckla en relations- och sexualmoral byggd på kamratskapets princip, att ställa mot den borgerliga sexualmoralen som vilade på privategendomen. Kampen för den ”proletära sexualmoralen” kunde inte vänta tills egendomsförhållandena förändrats, eftersom det kapitalistiska samhällets strukturer för samliv utgjorde ett vapen i klasskampen, vänt mot kvinnorna men också mot arbetarklassen i stort.
Äktenskapet och familjen höll kvinnorna borta från det politiska livet, och en revolutionär rörelse behövde kvinnorna för att gå framåt och segra. Att undersöka och röra sig bort från den borgerliga sexualmoralen var med andra ord för Aleksandra Kollontaj ett nyckelmoment inom arbetarklassens organisering.
Familjelivet måste kollektiviseras så att det ekonomiska och sociala ansvaret för barnen kunde flyttas från kvinnan till rörelsen. Efter att bolsjevikerna tagit makten år 1917 arbetade hon tillsammans med många andra kvinnor inom partiet för att hitta former för den typen av kollektivt familjeliv, samtidigt som vissa av de sexualpolitiska frågorna, till exempel den tidigare nämnda rätten till fri abort, kodifierades juridiskt.
Men utrymmet för Aleksandra Kollontajs arbete kringskars av utvecklingen inom Sovjetunionen och de politiska konfliktlinjer som kom att dela oktoberrevolutionärerna och arbetarrörelsen i stort.
Efter första världskriget och inbördeskriget mellan röda och vita befann sig det unga sovjetiska samhället i ett ekonomiskt nödläge, med en eskalerande livsmedelskris och stagnerad industriell produktion. Arbetarna sökte sig från storstäderna och ut på landsbygden för att undkomma svält, och stödet för bolsjevikerna minskade.
NEP skulle innebära en övergång från detta till en blandekonomisk modell med utrymme för vissa fria marknadsinslag.
För att motverka detta föreslog Lenin införandet av NEP – en ny ekonomisk politik. Efter revolutionen nationaliserades industrin i sin helhet och underställdes statlig kontroll. NEP skulle innebära en övergång från detta till en blandekonomisk modell med utrymme för vissa fria marknadsinslag.
Lev Trotskij verkade samtidigt för en ”militarisering” av produktionen: arbetarna skulle återrekryteras till storstäderna och fabrikerna, och fackföreningarna skulle fungera som disciplinerande organ underställda partiets kontroll.
NEP och militariseringen kom att bli föremål för häftig diskussion under kommunistpartiets tionde kongress, i mars år 1921. Det fanns ett uttalat internt motstånd mot de föreslagna åtgärderna och Aleksandra Kollontaj sällade sig till detta. Hon kom att ingå i Arbetaroppositionen, en fraktion av partiet med starkt stöd bland arbetarna i nuvarande Ukraina och Moskva, och med täta kopplingar till metallarbetarförbunden i hela landet.
Kollontaj författade en pamflett inför partikongressen som också fick namnet Arbetaroppositionen. Här argumenterade hon mot NEP, som betraktades som en tillbakagång till en kapitalistisk ekonomi. NEP riskerade att skapa klasskiktningar inom det sovjetiska samhället och flytta beslutsfattandet ännu längre bort från arbetarna.
Arbetaroppositonen krävde att kontrollen över produktionen skulle övergå i arbetarnas händer, via fackföreningarna.
Hon polemiserade också med eftertryck mot Trotskijs militarisering och synen på massorna som obildade och passiva, och menade att partiets uppgift var att bygga strukturer som tillät arbetarna att utveckla sitt inflytande och sin skapande kraft, inte att skola och leda. Arbetaroppositonen krävde att kontrollen över produktionen skulle övergå i arbetarnas händer, via fackföreningarna. Därmed skulle arbetarna äntligen få inflytande över produktionens organisering och utveckling.
Parallellt med den tionde partikongressens utbröt i mars 1921 det berömda Kronstadtupproret. Under parollen ”All makt åt Sovjeterna – inte åt partiet!” reste sig tiotusentals radikala matroser, soldater och civila i staden Kronstadt, i protest mot de svåra förhållandena i landet och mot partiets ökande maktkoncentration.
Kraven som fördes fram överlappade delvis Arbetaroppositionens, vars ledare dock paradoxalt nog sällade sig till Kronstadts hårdaste motståndare. Upproret slogs ned brutalt.
Kongressen förkastade dessutom helt Arbetaroppositionens kritik och förbjöd all fraktionsbildning inom partiet. Att texten Arbetaroppositionen finns kvar att läsa i dag kan vi tacka den tyske kommunisten Bernard Reichenbach för: han smugglade ut det svartlistade dokumentet ur landet och det publicerades på tyska samma år. Federativs förlag gav ut texten på svenska 1971 i översättning av Ingemar Johansson.
I det stalinistiska Sovjet kritiserades hennes sexualpolitiska texter allt hårdare och hon utmålades som en vulgär, småborgerlig libertarian.
Efter kongressen föll Aleksandra Kollontaj i onåd och skickades till Norge som diplomat. Hon avkrävdes en trohetsed till Stalin och kom sedan att arbeta inom diplomatin under större delen av sitt kvarvarande liv, bland annat i Sverige.
I det stalinistiska Sovjet kritiserades hennes sexualpolitiska texter allt hårdare och hon utmålades som en vulgär, småborgerlig libertarian. Hennes lagreformer på familjeområdet reviderades en första gång 1926, och man tog uttryckligt avstånd från hennes ambitioner att kollektivisera familjelivet i samband med detta.
Det utrymme som händelserna kring revolutionsåren 1905 och 1917 öppnade för Aleksandra Kollontajs tänkande krympte därmed drastiskt i takt med det sovjetiska samhällets utveckling mot allt mer auktoritära former. Kollontaj fortsatte dock att skriva, bland annat självbiografiskt men även skönlitterärt. Ett av hennes mest berömda verk är novellsamlingen Arbetsbiens kärleksliv utgiven 1923. Här utvecklar Kollontaj sin kritik av NEP och utvecklingen i det Sovjet hon tvingats lämna.
Samlingen innehåller tre noveller. I ”Tre generationers kärlek” skildras tre kvinnors begärsliv: mormor narodniken, mamma bolsjeviken och dottern, ett barn av oktoberrevolutionen. Läsaren får följa hur deras relationer till makar, älskare och döttrar utspelar sig inom respektive politisk kampvåg och mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort.
I ”Systrar” skildras vänskapen mellan två kvinnor som står i ekonomiskt beroendeförhållande till samma NEP-man: hans bedragna hustru och den unga prostituerade kvinna han köper sex av. ”Vasilisa Malygina”, den längsta novellen, kretsar kring kärleksrelationen mellan Vasilisa och Volodja.
De träffas under revolutionsåret 1917, Vasilisa är en hängiven och klok kommunist som förälskar sig i den hetsiga men snygge anarkisten Volodja som organiserar bagarna för revolutionens sak. De slåss sida vid sida mot mot mensjeviker och kontrarevolutionärer och utvecklar en stark kärleksrelation.
Under åren som följer på revolutionen ägnar sig Vasilisa åt att bygga ett kollektivhus, medan Volodja flyttas till en avlägsen stad för att leda arbetet på en fabrik enligt NEP-modell. Steg för steg korrumperas han av livet som mätt direktör och när Vasilisa åker för att hälsa på försöker han behandla henne som en hustru.
Han ber henne ordna lyxiga middagar för framstående NEP-affärsmän och lever i sus och dus medan arbetarna på den egna fabriken svälter. Han visar sig också ha tagit en osjälvständig deklasserad adelsfröken till älskarinna, och ljuger för Vasilisa om detta. Hon blir först lamslagen av olycka men börjar sedan organisera traktens arbetare och arbetskor – bland annat de i Volodjas egna fabrik – mot expertstyret.
Novellen slutar med att paret skiljs åt, Volodja för att leva med sin adelsdam medan Vasilisa åker tillbaka till kollektivhuset. Hon upptäcker där att hon är gravid och gläds åt att få uppfostra barnet tillsammans med sin väninna Grusja och de övriga kamraterna.
Ofta omtalad som vacker och sexuellt frigjord, utnämnd till ”revolutionens valkyria”, tycks hon av många ha blivit betraktad som en utmanande utopist.
Aleksandra Kollontajs teoretiska bidrag har hamnat i skymundan av hennes viktiga organisatoriska arbete, dramatiska livsöde och, givetvis, föreställningar om hennes kön och sexualitet. Ofta omtalad som vacker och sexuellt frigjord, utnämnd till ”revolutionens valkyria”, tycks hon av många ha blivit betraktad som en utmanande utopist, och novellerna i Kärleksbiens arbetsliv verkar i viss utsträckning ha lästs som självbiografiska texter.
Det som kan sägas saknas i Aleksandra Kollontajs skrivande är en sammanhängande begreppsapparat för att närma sig relationen mellan samliv, kärleksförhållanden och sexualitet på en kollektiv nivå, och samhällets klass- och egendomsförhållanden. Den marxistiska begreppsapparat hon baserar sig på är nödvändig men knappast tillräcklig för att förstå dessa komplexa samband. Den franske marxisten Louis Althusser skriver i texten Att läsa Kapitalet:
”Oundgängliga teoretiska begrepp konstrueras inte på något magiskt sätt av sig själva när man behöver dem. Hela historien om vetenskapernas eller de stora filosofiernas första början visar tvärtom, att den precisa helhetsuppsättningen av nya begrepp inte defilerar fram i parad i räta led; att en del av dem tvärtom låter vänta på sig mycket länge eller marscherar i lånade kläder innan de får på sig sina egna figursydda kläder – lika länge som historien är ur stånd att förse dem med skräddare och tyg.”
Kollontajs tänkande har plockats upp och utvecklats av bland andra feministiska teoretiker, och liknande frågor har ställts inom psykoanalytiskt influerad teori. Men även för dagens marxister kan Kollontaj fungera som långt mycket mer än en färgstark karaktär i det ryska revolutionsgalleriet.
Hennes arbete kan utgöra en mäktig grund för att utveckla en förståelse av dessa frågor, som i så hög utsträckning inverkar på våra liv, möjligheterna till politisk organisering och utrymmet för feminism och klasskamp i dag. Den ryska revolutionen försedde Kollontaj med tyg, men mycket sömnadsarbete kvarstår att göras.